lördag 18 februari 2012

Pedagogiska funderingar

Jag funderar kring det här med PBL, problembaserat lärande. En spännande, utmanande pedagogisk modell. En pedagogik som behöver lärare som vågar släppa sin position som den som kan och vet allt.  Lärare som är prestigelösa och inte måste vara den som levererar alla sanningar och alla rätta svar. Pedagogiken vill gå utanpå det rätta svaret, den vill hitta flera vägar fram. Att utifrån ett reellt problem hitta lösningar. Gamla lösningar, nya lösningar, bra lösningar, dåliga lösningar. Men en uppsjö av svar, som leder till nya funderingar och frågeställningar som på det viset fördjupar lärandet.Svårt och kul! Både för lärare och för elever. Man är inte van. Och det krävs en del. Som lärare tarvas det att man vill samarbeta med sina kollegor, att man kan lita på varandra. Dessutom behöver man släppa sin ämnesfixering. Inte släppa ämnet och strunta i det. Nej, men hitta andra vägar, andra ingångar. Tillsammans med andra: både kollegor och elever.

Det är inte det enda sättet. Men det är ett sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar