onsdag 22 februari 2012

Kontaktsökande kommunikation

Jag var på föredrag igår, om kommunikation. Det var intressant. Och svårt, på sätt och vis. Det handlade om att vi i vår vanliga vardagliga kommunikation med andra människor håller på och styr och manipulerar vår omgivning för att få dem att göra som vi vill. Alltså på något sätt som ett krav. Hmm...knepigt. Jag fortsätter. Jo, för allt vi hela tiden vill är egentligen att fylla ett behov, om det inte blir fyllt eller om det blir det så reagerar vi med positiva respektive negativa känslor. Alltså för att hantera våra känslir och för att fylla våra behov så använder vi oss av olika strategier. Språket är ett verktyg som hjälper oss att göra detta, och det finns då alltså olika språkliga eller ja, kommunikativa strategier.


Det som förordades på föredraget var vad föredragshållaren kallade kontaktskapande kommunikation, en slags icke-aggressiv språklig strategi. Denna typ av kommunikation går alltså ut på att se igenom sina egna strategier och behandla andra med mer respekt än vi till vardags gör. Ni vet befallningar, manipulationer, kränkningar, ironier osv och låta andra bestämma över sig själva. Utan att genast tro att om de inte vill göra vad jag vill så är de. arga sura tycker inte om mig etc.

Man ska alltså observera situationen och uttrycka vad man ser. Fundera på vad för behov som inte är tillgodosätt och vilka känslor det väcker innan man kastar sig in i en dispyt. Jo, för det handlar ju som alltid om när det inte funkar så bra. Eller hur?, när allt är peaches behöver man ju inte funder så vansinnigt mycket på vad som kan förbättras... Och när man har kollat in läget (inuti sig själv) ska man uttrycka sitt önskemål: jag önskar lite lugn och ro för jag har haft en stökig dag så jag går in på mitt rum och vilar ett tag. Och då kanske förhoppningsvis ingen blir stött för det.

Det var i alla fall väldigt spännande och jag fick känsla av att den här typen av kommunikation faktiskt inte i första hand skapade kontakt utan viljan i den var att söka kontakt för utan kontakt ingen äkta kommunikation!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Intressant du

    "Jag önskar lite lugn och ro för jag har haft en stökig dag så jag går in på mitt rum och vilar ett tag. Och då kanske förhoppningsvis ingen blir stött för det."

    I vilka sammanhang och till vilka människor kan man menar du.. förväntas befinna sig i sådan redovisningsplikt för att andra inte ska känna sig stötta :O, jag kommer själv inte på något exempel


    "Aggressiv språklig strategi" samtliga exemplen du tar upp inom detta har jag svårt att se kan leda till någon kontakt alls som leder till att man kan prata med varandra, och i längden vänskap..

    SvaraRadera
  3. Hej Slöfus,
    det är ett tag sen jag var på det där föredraget men härförleden var jag på ännu ett föredrag om detta med så kallad non-violent communication. Det kallas ju så. Jag skrev inlägget ovan som en reflektion över den första jag var på.
    Exemplet som du tar upp är taget ur en vardaglig situation, när man kommer hem från jobbet och familjen vill ha uppmärksamhet - på olika sätt - och man kanske känner att man behöver något annat. Lite lugn till exempel. Då kan man enligt föredragshållaren uttrycka sig på något liknande sätt för att få en liten stund själv istället för att kasta sig in i det familjära. OM man behöver det förstås.
    Att det ska leda till vänskap i längden är väl för att man ska göra saker för att man vill och inte för att man känner sig tvingad.
    Kommunikation är intressant och inte helt självklart alla gånger. Åtminstone jag finner mig ibland i situationer då kommunikationen har brustit. Kanske är det därför jag tycker att det är spännande. Det här med non-violent communication är ett nytt sätt att titta på kommunikation för mig. Och nya sätt är spännande eftersom de vidgar vyerna, sen får man pröva sig fram och välja eller rata som man finner bäst.

    SvaraRadera