onsdag 1 februari 2012

Ämnessamtal

Jag har under några dagar nu genomfört ämnessamtal med mina elever. Vi pratar om hur det har gått, hur de ligger till betygsmässigt och hur vi ska fortsätta framåt för att de ska nå dit de vill. Oavsett om det handlar om att precis klara sitt E eller att  nå höga betyg eller att prata flytande engelska. Det är så roligt att prata med dem. Och att se dem få syn på vad de gör.

För trots att jag alltid återkopplar deras uppgifter är det precis som om det faller i glömska. Och efter en termin och lite till kommer de inte alls ihåg hur det gick på den där första inlämningsuppgiften. Även detta att sitta med eleverna en och en är så bra. De som inte har lyckats så värst kan diskutera hur vi ska göra för att vända den tråkiga trenden.

Jag gör det här varje år. Och jag tycker att det är trevligt varje år. Och jag tycker att det är givande varje år. Idag var det en elev som sa till mig: - Det här är jättebra, så här borde alla lärare göra. Eleverna tycker också att det är givande alltså... och visst borde alla lärare ha ämnessamtal med sina elever...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar