tisdag 28 februari 2012

Lite mer funderingar om lärarlegitimationen

Okej, nu är det dags igen då. Att skriva om det här med legitimation för lärarna.
Varför ska lärare ha en legitimation? För att få högre status och högre lön genom att stänga yrket för vem som helst. Är detta något som kommer att inträffa? Nej, det förefaller orimligt att lärarkåren kommer att vara så stor att alla vikariat kan täckas upp av legitimerade lärare. För om det skulle gå så har det ju liksom gått inflation i lärarna och lön och status sänks. Om yrket inte kan stängas gentemot andra varför ska man då legitimera? Tja för att man vill försäkra sig om att lärarna är yrkesskickliga. Fast vem kollar det? Ja, vem gör det - jag vet inte det - staten antar jag, så blir man av med legitimationen om man har gjort något fel. Vad kan man göra fel? Sätta fel betyg.
För det är ju bara legitimerade lärare som får sätta betyg. Det är ju faktiskt det som verkar vara allra viktigast med den här legitimationen.  Att sätta betyg har helt plötsligt blivit det svåraste och viktigaste en lärare gör. För att göra det måste man ha legitimation. Men vänta lärarnas kärnkompetens, lärarnas professionella objekt, det som lärarna ska kunna allra bäst och ta ansvar för - elevernas lärande - det kan ju vem som helst göra. Sen om vem som helst har lyckats hjälpa elever i alla olika skeenden av deras lärande, då kan den legitimerade sätta betyg?!
Snälla någon tala om för mig vilka bra saker som kommer att följa i legitimationens spår för jag kan inte se dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar