onsdag 21 december 2011

all looks and no brains

Idag var det en man som på frågan: vad skulle du göra med 50miljoner?, svarade: Jag skulle köpa ett harem. Alltså!, när jag satt brevid. Oförskämt! Det sa jag också. Och jag vet att han inte menade något illa egentligen. Men det här med genus...

Hur olika vi blir behandlade och hur olika vi behandlar bara beroende på kön. Är det inte lite konstigt egentligen?

Det finns egentligen hur mycket som helst att säga i ämnet men idag väljer jag att se det ur aspekten små flickor. Hur behandlar vi dem? Hur talar vi till dem?
Jag tänkte ganska mycket på här också när jag jobbade på förskola. För där kan man verkligen se hur olika vi behandlar våra pojkar och flickor. Hej Stina, vilken fin kjol du har. Hej Oscar, idag är det full fart. Man kan tycka att det inte spelar roll, men hela tiden blev flickorna uppmärksammade för utseende. Pojkar ibland också förstås men inte alls lika mycket. Sätt som barnen lekte på, vad de förväntades göra, hur de lät - det var så många olikheter i de vuxnas förhållningssätt till barnen.

Den här texten av Lisa Bloom är ett exempel på vad vi faktiskt kan göra allihop för att försöka förändra detta:
http://www.huffingtonpost.com/lisa-bloom/how-to-talk-to-little-gir_b_882510.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar